20 december - det var dags nu!

Allmänt  /  3  Kommentarer
Det var dags nu!

Internet i Moshi var så extremt dåligt, så blev tråkigt att blogga när det aldrig fungerade att ladda upp bilder eller hela inlägg.

Just nu är vi i bagamoyo och internet verkar funka ganska bra för första gången! Så jag gör ett nytt försök.

Den sista tiden i Moshi hände det mycket på.
Vi umgicks mycket med barnen och njöt av den vardagen vi hade där, en vardag som känns avlägsen nu!
Med bara en vecka kvar i Moshi fick vi träffa en familj som levde under hemska förhållanden och startade en insamling för att hjälpa dem. Vi fick in massor med pengar som hjälpte dem både med hyra, skolgång, skoluniformer och annat! Vi fick även hjälpa värdfamiljen som vi bort hos att flytta in i deras nya barnhem som äntligen blev klart också delvis med hjälp av oss och donationerna vi fick in eftersom vi skänkte en summa till dem så att de äntligen kunde ha råd med fönster och dörrar och bli klara för inflytt.
Det hände som sagt mycket!

Nu är vi på resande fot, vilket har både sina för och nackdelar. Vi saknar såklart Moshi och alla fina kids där. Vi har alldeles för mycket packning och bussresorna är allt annat än bekväma. De senaste dagarna har Jannike dessutom varit sjuk, stackaren. Jag lider med henne. Men vi har i alla fall kollat ifall hon har malaria på en avlägsen vårdcentral mitt ute i ingenstans. Och det hade hon inte! Men fördelarna är att vi äntligen är vid havet och kan njuta av det fina vädret! Vi får även se mycket mer av landet och de olika städerna.

Vi har varit i Arusha, där vi bland annat testade på matlagning hos en afrikans familj. Möjligtvis den godaste middagen vi avnjutit här hittills!
Vi har varit i tanga där vi brände oss på vår stadspromenad, men också där vi för första gången fick doppa fötterna i havet.
Vi åkte i det hemskaste regnovädret till Peponi, med en buss som det regnade in i... Men väl Peponi bodde vi i en mysig liten bungalow med havet precis utanför. Pluggade, njöt av solen och fick äta fisk och skaldjur som var helt underbart. Dock var det här som Jannike blev sjuk... Och sen dess har det gått fram och tillbaka för henne. Så skicka lite extra kärlek till Jannike, det kan hon behöva!
Nu är vi i bagamoyo, som vi kom fram till efter en lång resa med många motgångar. Till exempel så gick taxin vi hyrt sönder! Hotellet vi bor på ligger precis vid en vit strand. Dock har vi hittills varit tvungna att plugga en del. Men lite sol blir det också! (Inte för Jannike dock).

Ja, det där är långt ifrån allt som hänt här i Tanzania, men det är alltid något!

Något som jag aldrig upplevt innan är så varmt havet är. Det är inte ens lite svalkande. Jag är ändå lite av EB badkruka (innan jag kommit i). Men det är inte ens lite jobbigt att gå i vattnet här! Helt sjukt!

Jag kan inte förstå att det är fjärde advent hemma och här har vi 30 grader varmt!

Vi och barnen på det nya barnhemmet:

Soluppgång

Middag

Nu i bagamoyo

4 december - uppdatering från safarin! (Del 2)

Allmänt  /  1  Kommentarer
Lördag:
Vi vaknar tidigt för te och biscuits för att sedan ge oss ut i gyttjan och se lite djur. Första djuret vi stöter på är en lite aggressiv elefant som inte ville släppa förbi oss på vägen och gör utfall mot oss. Ganska spännande tyckte vi och en liten del av oss ville att han skulle putta lite grann på någon av de andra safaribilarna. Därefter möttes vi av massa lejon! Alltså runt 10 stycken! Och nära bilen med! Det regnade lite grann och de spanade/jagade en zebra och en antilop. Men inget napp! Fast väldigt häftigt att se!
Därefter körde vi en rätt lång bit och såg massa olika antiloper och gaseller. Lite olika fåglar. En och annan giraff. För att sen komma fram till en flod där vi fick se världens flock av flodhästar! Vi såg massa djur denna dagen, många av de vi redan sett också. Men flodhästar, giraffer, zebror, gnuer, krokodiler, gamar, bufflar! Massa! Vi såg även tre leoparder vid tre olika tillfällen. Alla i träd och några på ganska långt håll. Vi såg dessutom tre geparder, en bara ca 20 meter från bilen! Vi fick en brunch mitt på dagen någon gång, den var fantastisk med pannkakor, paj, ägg och korv! Därefter oskadd vi ihop och åkte ifrån Serengeti till Ngorongoro. På vägen dit stannade vi i en masaiby och hälsade på. Där fick vi dansa med dem, hälsa på i deras hyddor och i deras skola, samt höra om deras traditioner. De äter exempelvis bara mjölk, kött och blod. Ett hus var superlitet, där bodde en hel familj. Kanske fem personer i två sängar och inte så mycket mer. Väggarna byggda av pinnar, gräs och kobajs. I byn bodde det 220 personer i 28 hyddor. En speciell syn!
Sedan åkte vi till campingen, och den var fantastiskt vacker! På liksom kanten av Ngorongoro kratern, världens utsikt och jättefin miljö. Där slog vi upp tälten under ett stort fint träd och bara njöt av att vara där. Matsalen var så mycket bättre än på det tidiga stället dessutom. Vi åt middag och spelade kort och hade allmänt roligt. Efter middagen gick jag och Jannike ut och kollade på den superstora månen och den stjärnfyllda himlen. Vår guide kom ut och pratade med oss och plötsligt ser vi två stora skepnader i mörkret lite längre bort... Två asstora bufflar står cirka 30 meter bort! Dom är så ofantligt stora! Fler och fler ansluter sig till vår lilla grupp för att få en skumt av bufflarna i mörkret. Vi fick inte lysa med lampor för att det kunde irritera dem. Men efter ett tag kom parkvakterna och försökte mota bort bufflarna, som nu är 5 stycken. Varpå dessa stora djur börjar stångas och bråka! De har dessutom kommit närmre och är kanske 20 meter bort! Så 3-4 bufflar stångas och bråkar med varandra medan vi står och kollar på. Helt plötsligt gör en buffel utfall mot oss och springer mot oss. Parkvakten springer, guiden springer och vi andra springer för livet 😂 det vi inte vet är att guiden och vakten stannar efter några meter eftersom de visste att det bara betydde att de ville ha lite space. Men shit vad kul det var! Så spännande ändå! Och jag kunde inte sluta skratta! Det var nästan det roligaste på hela dagen!

Söndag:
Sista dagen gick vi upp supertidigt för att få se en riktig afrikans soluppgång... Men vädret tyckte annat. Det var fint men väldigt molnigt tyvärr. Vi åt frukost och begav oss sedan ner till kratern för att kolla på massa djur. Vägen ner till kratern var sjukt slingrig och smal, man fick nästan svindel! (Eller så fick man det men inte vill erkänna det helt..!) den här kratern var för ca 2,5 miljoner år sen en vulkan som fick ett invändigt utbrott och rasade. Därefter bildades kratern och där nere lever det massa djur nu i harmoni med varandra, typ.
Vi såg noshörningar denna dagen! Så då hade vi sett big five: noshörningar, lejon, bufflar, elefant och leopard. Vi såg massa fler djur på väldigt nära håll, zebror, gnuer, flodhästar, vårtsvin och massa annat! En bra dag helt enkelt! Sedan var det i princip bara den långa vägen hem!

Det var en fin resa, visst. Några motgångar. Men vi såg nog alla djur vi hade önskat och det var väldigt häftigt, overkligt nästan!

4 december - uppdatering från helgens safari! (Del 1)

Allmänt  /  0  Kommentarer
Safari!

I torsdags åkte jag och Jannike iväg på safari med tre andra volontärtjejer, Emilia, Sofie och Mikaela.
Vi åkte först till Tangerine sedan Serengeti och sist Ngorongoro kratern.

Det har varit helt fantastiskt med safari! Overkligt på något sett. Vi har sett massa djur och varit nära dem. Man tror nästan att man är på Kolmården men absolut inte heller... Men det var väldigt kul och fint!

Här kommer i alla fall en kort sammanfattning på hur dagarna var:

Torsdag:
Vi gick upp tidigt för att åka iväg i vår safaribil! Sa hejdå till typ alla andra volontärer som åkte hem denna helgen. Sen åkte vi! Ett snabbt stopp i Arusha för att plocka upp Emilia och Sofie som var där. (Efter att vi hade varit tvungna att vända efter några mil, åka tillbaka och hämta lunchlådorna som vår kock hade glömt... Extra 50 minuters resa pga det!) Sen hade vi några timmars bilresa framför oss innan vi kom fram till Tarangire och första dagen med safari!
Vi fick äta våra lunchlådor vid parkens ingång och sen sätta oss i safaribilen vars tak man kunde öppna. Så värt! Vi såg antiloper och zebror... Så åkte vi lite till och stötte på de första elefanterna! Så häftigt! Sen såg vi fler och fler elefanter! Vi såg flera hundra elefanter den dagen! Så himla maffigt!   Bara 2-3 meter från oss!
På vägen från safarin till campingen åkte vi förbi en masaiby där en rik masai bodde med sina 28 fruar och 134 barn! I byn bor alltså bara hans familj! Han har byggt en skola till bara hans egna barn. Så sjukt!
Första natten campade vi vid typ ett hotells trädgård.

Fredag:
Andra dagen vaknade vi upp ganska utvilade ändå efter en natt i tält! Vår kock gjorde en god frukost med pannkakor, bröd och frukt. Därefter plockade vi ihop och lastade in i bilen. Vi började åka mot Serengeti, utsikten var fin med masaibyar, djungel, djur och savann typ. Vi stannade vi Ngorongoro kratern och kollade in den, men vi var inte där på safari förens på söndagen. När vi tillslut kom fram till Serengeti så fick vi inte komma in för att guiden som skulle betala, hans bank krånglade! Så vi väntade där i över 4 timmar!! Vilket förstörde safarin den dagen i princip. Der regnade och var oväder dessutom. När vi väl fick åka in så fick vi i princip åka direkt till campingen... Vi fick dock se våra första lejon på vägen dit! Vilket var sjukt häftigt! Sen fick vi slå upp tälten i gyttjan och äta vår middag i "matsalen" där det fanns tusen insekter och råttor som sprang runt. När vi skulle lägga oss för kvällen så väntade Sofie utanför tältet och kaxigt "skulle spana på djuren". Två minuter senare skriker hon "jag ångrar mig! Jag vill in, jag vill in, jag vill in!" Varpå hon dyker in i tältet för att det står en hyena cirka 5 meter bakom henne 😂