4 december - uppdatering från helgens safari! (Del 1)

Safari!

I torsdags åkte jag och Jannike iväg på safari med tre andra volontärtjejer, Emilia, Sofie och Mikaela.
Vi åkte först till Tangerine sedan Serengeti och sist Ngorongoro kratern.

Det har varit helt fantastiskt med safari! Overkligt på något sett. Vi har sett massa djur och varit nära dem. Man tror nästan att man är på Kolmården men absolut inte heller... Men det var väldigt kul och fint!

Här kommer i alla fall en kort sammanfattning på hur dagarna var:

Torsdag:
Vi gick upp tidigt för att åka iväg i vår safaribil! Sa hejdå till typ alla andra volontärer som åkte hem denna helgen. Sen åkte vi! Ett snabbt stopp i Arusha för att plocka upp Emilia och Sofie som var där. (Efter att vi hade varit tvungna att vända efter några mil, åka tillbaka och hämta lunchlådorna som vår kock hade glömt... Extra 50 minuters resa pga det!) Sen hade vi några timmars bilresa framför oss innan vi kom fram till Tarangire och första dagen med safari!
Vi fick äta våra lunchlådor vid parkens ingång och sen sätta oss i safaribilen vars tak man kunde öppna. Så värt! Vi såg antiloper och zebror... Så åkte vi lite till och stötte på de första elefanterna! Så häftigt! Sen såg vi fler och fler elefanter! Vi såg flera hundra elefanter den dagen! Så himla maffigt!   Bara 2-3 meter från oss!
På vägen från safarin till campingen åkte vi förbi en masaiby där en rik masai bodde med sina 28 fruar och 134 barn! I byn bor alltså bara hans familj! Han har byggt en skola till bara hans egna barn. Så sjukt!
Första natten campade vi vid typ ett hotells trädgård.

Fredag:
Andra dagen vaknade vi upp ganska utvilade ändå efter en natt i tält! Vår kock gjorde en god frukost med pannkakor, bröd och frukt. Därefter plockade vi ihop och lastade in i bilen. Vi började åka mot Serengeti, utsikten var fin med masaibyar, djungel, djur och savann typ. Vi stannade vi Ngorongoro kratern och kollade in den, men vi var inte där på safari förens på söndagen. När vi tillslut kom fram till Serengeti så fick vi inte komma in för att guiden som skulle betala, hans bank krånglade! Så vi väntade där i över 4 timmar!! Vilket förstörde safarin den dagen i princip. Der regnade och var oväder dessutom. När vi väl fick åka in så fick vi i princip åka direkt till campingen... Vi fick dock se våra första lejon på vägen dit! Vilket var sjukt häftigt! Sen fick vi slå upp tälten i gyttjan och äta vår middag i "matsalen" där det fanns tusen insekter och råttor som sprang runt. När vi skulle lägga oss för kvällen så väntade Sofie utanför tältet och kaxigt "skulle spana på djuren". Två minuter senare skriker hon "jag ångrar mig! Jag vill in, jag vill in, jag vill in!" Varpå hon dyker in i tältet för att det står en hyena cirka 5 meter bakom henne 😂