4 december - uppdatering från safarin! (Del 2)

Lördag:
Vi vaknar tidigt för te och biscuits för att sedan ge oss ut i gyttjan och se lite djur. Första djuret vi stöter på är en lite aggressiv elefant som inte ville släppa förbi oss på vägen och gör utfall mot oss. Ganska spännande tyckte vi och en liten del av oss ville att han skulle putta lite grann på någon av de andra safaribilarna. Därefter möttes vi av massa lejon! Alltså runt 10 stycken! Och nära bilen med! Det regnade lite grann och de spanade/jagade en zebra och en antilop. Men inget napp! Fast väldigt häftigt att se!
Därefter körde vi en rätt lång bit och såg massa olika antiloper och gaseller. Lite olika fåglar. En och annan giraff. För att sen komma fram till en flod där vi fick se världens flock av flodhästar! Vi såg massa djur denna dagen, många av de vi redan sett också. Men flodhästar, giraffer, zebror, gnuer, krokodiler, gamar, bufflar! Massa! Vi såg även tre leoparder vid tre olika tillfällen. Alla i träd och några på ganska långt håll. Vi såg dessutom tre geparder, en bara ca 20 meter från bilen! Vi fick en brunch mitt på dagen någon gång, den var fantastisk med pannkakor, paj, ägg och korv! Därefter oskadd vi ihop och åkte ifrån Serengeti till Ngorongoro. På vägen dit stannade vi i en masaiby och hälsade på. Där fick vi dansa med dem, hälsa på i deras hyddor och i deras skola, samt höra om deras traditioner. De äter exempelvis bara mjölk, kött och blod. Ett hus var superlitet, där bodde en hel familj. Kanske fem personer i två sängar och inte så mycket mer. Väggarna byggda av pinnar, gräs och kobajs. I byn bodde det 220 personer i 28 hyddor. En speciell syn!
Sedan åkte vi till campingen, och den var fantastiskt vacker! På liksom kanten av Ngorongoro kratern, världens utsikt och jättefin miljö. Där slog vi upp tälten under ett stort fint träd och bara njöt av att vara där. Matsalen var så mycket bättre än på det tidiga stället dessutom. Vi åt middag och spelade kort och hade allmänt roligt. Efter middagen gick jag och Jannike ut och kollade på den superstora månen och den stjärnfyllda himlen. Vår guide kom ut och pratade med oss och plötsligt ser vi två stora skepnader i mörkret lite längre bort... Två asstora bufflar står cirka 30 meter bort! Dom är så ofantligt stora! Fler och fler ansluter sig till vår lilla grupp för att få en skumt av bufflarna i mörkret. Vi fick inte lysa med lampor för att det kunde irritera dem. Men efter ett tag kom parkvakterna och försökte mota bort bufflarna, som nu är 5 stycken. Varpå dessa stora djur börjar stångas och bråka! De har dessutom kommit närmre och är kanske 20 meter bort! Så 3-4 bufflar stångas och bråkar med varandra medan vi står och kollar på. Helt plötsligt gör en buffel utfall mot oss och springer mot oss. Parkvakten springer, guiden springer och vi andra springer för livet 😂 det vi inte vet är att guiden och vakten stannar efter några meter eftersom de visste att det bara betydde att de ville ha lite space. Men shit vad kul det var! Så spännande ändå! Och jag kunde inte sluta skratta! Det var nästan det roligaste på hela dagen!

Söndag:
Sista dagen gick vi upp supertidigt för att få se en riktig afrikans soluppgång... Men vädret tyckte annat. Det var fint men väldigt molnigt tyvärr. Vi åt frukost och begav oss sedan ner till kratern för att kolla på massa djur. Vägen ner till kratern var sjukt slingrig och smal, man fick nästan svindel! (Eller så fick man det men inte vill erkänna det helt..!) den här kratern var för ca 2,5 miljoner år sen en vulkan som fick ett invändigt utbrott och rasade. Därefter bildades kratern och där nere lever det massa djur nu i harmoni med varandra, typ.
Vi såg noshörningar denna dagen! Så då hade vi sett big five: noshörningar, lejon, bufflar, elefant och leopard. Vi såg massa fler djur på väldigt nära håll, zebror, gnuer, flodhästar, vårtsvin och massa annat! En bra dag helt enkelt! Sedan var det i princip bara den långa vägen hem!

Det var en fin resa, visst. Några motgångar. Men vi såg nog alla djur vi hade önskat och det var väldigt häftigt, overkligt nästan!

CarroH

Hej bruden
Jag tjatar om det, men så otroligt mycket du får uppleva och se!! Perspektiv på tillvaron. Typ.