8 november - första helgen i Moshi

Nu har vår första helg i Moshi tagit slut! 
Fredag bestod av skola på förmiddagen. Det ösregnade när vi gick till skolan. Tydligen så är det regnperiod nu men hittills har det bara regnat i fredags (peppa, peppa, ta i trä!!). Sen efter skolan och lunchen tog vi det lite lugnt. De andra tjejerna gick till barnhemmet. Men jag och Jannike stannade hemma, för mamman i vårt hus kanske skulle ta oss till en annan skola. Vi satt och pluggade. Men några av killarna från barnhemmet kom hem till oss, så blev inte jättemycket plugg ändå. Och inte den andra skolan heller såklart. 
På kvällen gjorde vi i ordning oss, satt och pratade och umgicks hemma och sen gick vi ut! Nattklubb i Tanzania. Trodde jag verkligen inte! Men det var så kul! En jättebra kväll, med massa dans och skratt (det var massa folk som kom fram och sa att jag var bra på att dansa! 😁) 

Regnet i fredag, på väg till skolan:



Ute på gården innan vi gick ut: 

Ute på klubben: 


På lördagen så sov vi lite längre, till kl 8 typ! Efter frukosten tog vi det lugnt. Jag och Jannike satt på gården och läste. Så härligt! 
Vid 14snåret vinkade vi av Ida, en av volontärerna som åkte hem. Jättefin tjej, och hon var så ledsen över att åka hem. 
Därefter åkte vi en av de överfulla bussarna hem. Tanzanianerna tar verkligen bussresorna till en annan nivå här! Vi handlade lite mat. Sen gick vi i lite souvenirbutiker, det finns jättemycket fina saker! Men blir svårt för försäljarna hoppar på en och drar en så fort man visar intresse. Både jag och Jannike köpte oss varsitt tyg men kände att vi kan ta det lugnt med de andra souvenirerna. Sedan gick vi till internetcafet, där internet var jättedåligt den eftermiddagen. I alla fall för mig. Men jag drack i alla fall en milkshake. Sen åkte vi den proppfulla bussen hem. Alltid en upplevelse. Nya lukter och nya nivåer av närhet! 
På kvällen var vi rätt trötta och jag hade börjat må lite dåligt. Halsont och lite hängig. Så efter middagen myste vi och kollade på Aladdin! 

I våra tyg:

Myste med Fahim på kvällen: 


Idag åkte vi på utflykt till en skog/djungel! Vi skulle se ett magiskt träd. Ett träd som man inte skulle kunna nå runt oavsett hur många man var. Ett träd som folk har försökt hugga ner men aldrig lyckats med. Det har alltid varit spindlar, ormar eller andra djur som hindrat. En gång hade de huggit ner det, men det stod dagen upp igen. Spännande va!? Men vi kom dit efter en liten vandring. Och vi typ 10 personer kunde hålla runt det... Vi passade på att göra juldans runt det till och med. Trädet var i alla fall 195 år gammalt. Sen fick vi gå en bit till och se lite åkrar med bönder som skördade ris. Helt sjukt vilket arbete de gör! Först går de runt och hugger av själva risplantan för hand med en kniv. Sen slår de ur riset för hand mot en sten. Mitt på ett fält i stekande värme! Sjukt! 
Efter att hälsat på bönderna gick vi ännu mer i skogen. Såg massa apor och andra typ insekter och djur. En kameleont till exempel! Vi fick gå i värsta djungeln. Och jag hade shorts på mig! Brände mig på någon planta.. Helt galet vilket snår vi tog oss igenom. Men det var kul ändå! 
Fast vi fick gå väldigt länge. Jag har fortfarande varit lite hängig idag, så blev helt slut efter vandringen i solen. Jannike mådde inte heller så bra, stackarn. Men hon tog sig igenom det och vi båda mår bättre nu efter att vi sovit middag. 
Ikväll är det fest i området, för pappan i vårt hus. Han som liksom är vår kontaktperson. Han han blivit vald till typ överhuvud för området. Som består av cirka 25 000 människor! Så det har varit smockat med folk i huset hela dagen. Som har förberett inför festen med mat och sådär. Men även massa folk som umgåtts. Så vi klädde upp oss och gick bort till festen. När vi kom dit så höll han, Mr Collins, vår "pappa", tal. 50 minuter senare pratade han fortfarande... På swahili. Kul fest! Så vi gick igen... 

Det magiska trädet:

Alla volontärer: 

En bonde slår ut riset:


Fälten:



Djungeln: 

Apa i djungeln: 
 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback