25 november - fantastiska dagar (del 2 oklart av hur många)


Idag var också en bra dag! Eftersom skolan har stängt så hängde jag och Jannike med till sjukhuset för att "volontärarbeta", kanske mer se hur det är på sjukhuset här. Så vi hängde med en av volontärerna i huset som är en läkarstudent. Jag var lite nervös på morgonen, Jannike är ju ändå undersköterska, men jag har liksom bara praoat på sjukhuset i åttan typ..! Men Camilla, som är läkarstudenten, sa att vi kunde vara lugna. Att vi bara skulle gå runt och kolla. Vi behövde inte göra något alls. Plus att det inte alltid händer så mycket på sjukhuset. 
Vi skulle besöka de olika avdelningarna: förlossning, manavdelningen, kvinnoavdelningen och barnavdelningen.

Vi gick först till förlossningen där en mamma hade värkar för att föda. Så vi hade tur, för vi fick vara med på det! Och det var det sjukaste jag någonsin varit med om. Men det var även väldigt häftigt. Det var en ganska bra förlossning, mammans fjärde barn och allt gick bra. Även om förlossningsrummet inte var i Sveriges standard, sköterskorna väldigt tuffa mot mamman och sakerna de använde inte helt okej steriliserade så var det ändå inte så farligt som jag trodde. Den här mamman skrek knappt heller! Men ena sekunden får Camilla lyssna efter barnets hjärta inne i magen och någon minut senare är ungen ute. Det var helt fantastiskt! Lite äckligt såklart, men det var overkligt. Jag har liksom aldrig sett eller rört en helt nyfödd bebis innan, hennes första sekunder i livet liksom. Både jag och Jannike har varit så lyckliga för denna förlossning hela dagen. 
Efter förlossningen gick vi runt på de olika avdelningarna och kollade lite. Pratade med några patienter. Här ligger alla i stora salar och kan till och med få dela säng. Men en del var så glada och fina ändå! Jag kan i alla fall säga att efter att sett hur sjukvården kan vara så finns det ytterligare en (av många) faktorer som göra att jag är väldigt glad att jag bor i Sverige.

Och imorgon åker vi på safari!


mamma

Vilka härliga dagar ni har! Det känns inte alls lika stressigt som här hemma. Jag har fullt upp på skolan och varje minut är planerad. Nu har jag börjat på universitetet också. Kul, men jobbigt! Jag saknar dig, men är glad att du har det bra. Sköt om dig! kram //mamma

2015-11-28 / 20:18:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback