25 november - fantastiska dagar! (Del 1 av 3)

Det har varit några fina dagar här i Tanzania! 

Eleverna på skolan har nu gått på jullov och det kommer bara vara lite undervisning för de elever som inte klarat målen och har föräldrar som betalar extra. Måndag och tisdag hände det inte direkt något i skolan förutom att det var avslutning i måndags. Det var också en annorlunda upplevelse, men väldigt kul att vara med på. 

Igår gick jag och Jannike tillbaka till barnhemmet på skolan. Trots att vi visste att många av eleverna hade åkt därifrån pga jullovet och då barnhemmet är stängt. Barnen får åka till den familj de har eller bli placerade i typ fosterfamiljer. Som vi förstår det. Vi visste inte heller om att barnhemmet skulle stänga, vi hade fått höra att barnen skulle vara där. Vilket kändes jobbigt eftersom vi ville donera till just det barnhemmet och de barnen. Jag hade dessutom bestämt mig för att donera en fotboll och tröja från Elfsborg till just Mudini som vill bli fotbollsproffs. Eftersom han bor på barnhemmet och kan dela med sig till de andra med bollen... Men tyvärr fick vi reda på att han redan åkt från Moshi. Men några visste vi var kvar. Så vi packade kläder som Jannikes lillebror och familj hade donerat, pennor, sudd och pennvässare som mina elever från praktiken donerat samt en volleyboll från YMER.  
Vi gick till barnhemmet där vi började med att spela volleyboll. Dom var så duktiga! Och lyckliga! Eftersom barnen inte var så många nu så visste vi att klädesplaggen skulle räcka till alla. Så vi samlade dem och visade vad vi hade med oss och för att det skulle bli rättvist viskade jag ett nummer till varje barn och sen fick Jannike säga random nummer som fick välja ett plagg. Barnen köpte metoden och alla blev nöjda. De fick även pennor, sudd och vässare. Innan vi gick så gav vi även dem bollen, de lovade att samsas om den och hålla reda på den. 
Efteråt gick jag och Jannike därifrån fyllda med kärlek eftersom de hade blivit så lyckliga. 

Sen när vi kommer hem står Mudini där! Och det verkar som att han ska bo hemma hos oss (vår "värdfamilj" har flera barn i hemmet som inte är deras men ska bo på det nya barnhemmet i framtiden) och det verkar som att han ska vara en av dem, oklart varför! Så jag gav honom bollen och tröjan. Han blev helt chockad! Men jätteglad. Visade för alla de andra barnen och log stort hela kvällen. En toppendag alltså! 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback