19 november - lite försenat

(Detta skulle upp egentligen! Men utan el och sämst internet gick det inte...) 

Idag har också varit en superbra dag. Finns mycket att berätta. Men framförallt blev jag bestulen på min kamera nu ikväll i hemmet. Känns jättejobbigt! Köpte den endast för safari och resan jag och Jannike ska göra sen. Nästa vecka ska jag på safari och då står jag där med min mobilkamera ändå. Usch!  

Idag var vi i skolan! När vi kom dit hände ingenting, ingen lektion eller något. Lärarna var liksom inte ens i klassrummet. Men alla lägre klasser kom in i ett klassrum där det var en lärare, så sjöng vi massa tillsammans. Men så stökigt blev det såklart. Det är liksom inte samma slags klassrumsklimat här. 
Så tillslut bestämde lärarna att vi skulle vara ute och leka. Göra lite aktiviteter, dela upp alla klasser. 
Så vi gick ut. Och väntar och väntar... Uppdelningen blev framåt 10 sen fick vi rast en timma. Kl 12 hade lekarna fortfarande inte kört igång..! 
Det körde igång typ när vi var tvungna att gå hem för lunch. Det här med planering, organisera och snabba på är inte deras starka sida. Stackars barn som vara får vänta och vänta. Det blev som en hel rast hela dagen. 

Efter skolan tog vi det lite lugnt innan jag och Jannike gick till frisören. Hon gjorde lite flätor i hennes hår! Supersnyggt! En riktig alfrikansk salong där vi fick slå oss ner och Jannike fick sitta på golvet och bli flätad. Jättemysigt! 
En av frisörernas 3åriga dotter var där också. Det kändes som hon aldrig sett en vit person nära förut. För hon var jätteförsiktig och började lite diskret peta på mig... Sen släppte det mer och mer och hon undersökte mina händer och mina nagla och petade på mina leverfläckar. Hon undersökte mitt hår och försökte även sätta upp det. Sen vid ett tillfälle går hon ut ur salongen och ropar "viting". Sen fick jag till och med pussar på kinden! Så himla gullig! Frisörerna där inne tog kort på oss och sådär. Det var väldigt mysigt faktiskt! 

Därefter gick jag och Jannike till barnhemmet på skolan. Det var verkligen rätt gjort! Killarna och tjejerna är uppdelade på det barnhemmet. Det verkar som att de inte får leka ihop heller. Tjejerna är innanför några grindar typ och har inte så mycket utrymme att leka på. Men vi gick in dit först och alla satt och tvättade sina kläder. Sen gick vi till killarna och där har de liksom en plan man kan leka på. Så vi lekte under hökens vingar kom. En stor hit! Var jättekul! Det känns som att barnen just på detta barnhemmet behöver mycket kärlek. Hur kul är det att först gå i skolan på skolan liksom och sen bo där med? Dessutom med lärare? sen gick vi en sväng till tjejerna igen innan vi skulle gå. Men vi är överens om att vi ska försöka få att både pojkarna och flickorna att leka tillsammans någon dag! 

Bilder från dagen: 





Här i Tanzania har vi levande hönor på kontoret: 


mamma

Ja, nog är det annorlunda alltid ;-) Inte underligt att man talar om kulturchock. Tempot och organisationen i skolan, men också det här med att passa tider. Det är ofta svårt att få nyanlända elever att komma i tid! De förstår inte varför det är så himla viktigt. Vi svenskar är mycket noga med tid. Det är alltid lika kul att läsa din blogg. Hoppas nu att ni får en fantastisk safariutflykt! Jag tänker ofta på dig, men det är inte så lätt med telefonin :-( Sköt om dig! många kramar

2015-11-22 / 19:09:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback