14 november - utflyktsdag

Innan jag berättar måste jag bara säga att det känns det hemskt att vara i Tanzania när det är kaos i Europa. Det är hemskt att inte kunna ha tillräckligt bra internet och se vad som händer. Det är fruktansvärt hur många drabbade det är. Vi har haft en bra dag här i Tanzania. Men hela tiden så har vi uppdaterat varandra och pratat om det som händer. Jag blir väldigt upprörd av sånt här, jag blir rädd. För jag kan inte förstå... Hade gärna varit nära de man tycker om för att kunna berätta det. Dessutom ser man hur hemska förhållanden människorna här har det med. Och det blir mycket känslor helt enkelt. 

Idag började dagen med sovmorgon i alla fall. Kl 7 kunde jag inte sova längre..! En god frukost och en lugn morgon så var vi redo för att ge oss ut på utflykt. 
Första stoppet var ett stort träd, Afrikas största trädsort. Och det var stort! 


Andra stoppet blev Kilimanjaro national park, där man börjar sin vandring om man ska gå upp till toppen. Ganska häftigt faktiskt! Blir sugen på att gå upp till toppen, men tyvärr är det lite för dyrt för mig och Jannike... Dessutom är det inte säsong för att gå upp på berget, för det regnar tydligen där uppe. Nästa gång kanske 😜 

Startpunkten: 

Därefter åkte vi till vattenfallet. Vi fick gå en bra bit genom både en liten by, djungel och fält. Sen kom vi fram djungeln när vattenfallet låg. Vi började gå nerför, superbranta trappor. Kringelikrokigt, neråt. Och det var fantastiskt vackert. Grönt överallt. Växter och lianer. Sen när vi kom ner, helt plötsligt, ser vi världens finaste vattenfall! Vi frågade guiden om vi fick bada. Han var tveksam. Så vi badade! Och det var fantastiskt! Så kul!
Sedan gick vi upp igen och fick äta våra små lunchlådor. 







Efter vattenfallet fick vi fortsätta att gå igenom mer djungel och små samhällen tills vi kom till "grottan". Vi trodde att vi skulle få se en vanlig grotta. Men det var en tunnel som chaggafolket byggde för länge sen för att fly masaierna. De krigade om landet. Den här tunneln är ca 200km lång. Chaggafolket gömde sig och bodde där i 20-30 år. Tunneln användes även under andra världskriget när folket gömde sig för tyskarna som ville att de skulle kriga. Denna ingången var den enda som fanns kvar. Och vi fick gå ner där. Jättehäftigt! Men jag fick såklart panik efter några meter. De bodde där och jag klarade inte ens 5 minuter. Jannike fick också panik. Så vi gick upp igen. De andra fick gå en liten bit till. Men det var häftigt. 

Ingången: 


Sista stoppet på utflykten var kaffeplantagen. Där vi möttes av några rastakillar som hade en liten gård typ. Lite djur och plantor i djungeln. Vi fick göra vårt egna kaffe. De hade sånger för varje moment man gjorde typ. Det var också kul! Förutom att jag var tvungen att smaka på kaffet då. 
Efter kaffet så skulle vi gå hem. Några av killarna hängde på ner till vår buss. En av killarna var helt överexalrerad och visade Jannike massa olika plantor som man kunde äta och lukta på. Så om Jannike blir magsjuk nu är det för att hon ätit massa växter. Jag och Sofie fick en man efter oss som satte massa blommor i vårt hår. Vi blev jättefina. Sen fick jag en stor fin blå blomma av honom innan vi åkte snabbt därifrån. 






Sen åkte vi hem och har bara chillat nu på kvällen. Varit ganska trötta. Pratat. Jag gjorde misstaget att göra lite tablå med några av småkillarna här i huset. Så de har dragit i mig hela kvällen och velat göra cirkus och tablåer. Vilket är kul första gångerna... Men i denna barnen blir man ju trött direkt! 

Nu ska vi snart sova i alla fall. 
Ta hand om er, alla nära och kära. Både jag och Jannike saknar er! 

CarroH

Så fint och så fina bilder. Kram!

2015-11-15 / 12:23:59
mamma

Så många härliga upplevelser och så mycket ni får se! Jag saknar dig och ska försöka ringa via Messenger. Jag har försökt två gånger utan resultat. Igår firade vi Nils. Han blev alldeles tyst, när mormor och morfar stod utanför ytterdörren. Han har dock ett riktigt pokerface och fann sig snart. Vi hade en trevlig eftermiddag och kväll. Alla presenter uppskattades och kolapajen var gooooood! kramis!

2015-11-15 / 15:32:17
MoM

Jambo Jambo

Så mycket som du reser kan du säkert extraknäcka som guide. Vilket läckert träd. Trots att ni var många var ni ändå små. Dock, vi var också på utfärd igår till östra Sveriges metropol Kalmar där det serverades en gigantisk middag. Det var mycket trevligt och extra kul var det att träffa Robin som snart drar västerut igen. Ni gör inget anna tnä än flyger o far och det är ni bra på.
Nu ska jag skjutsa birgitta till kyrkan.Socialstyrelsen rekommenderar inte flodbad i Afrika

Kram
MOM

2015-11-15 / 15:58:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback