28 Mars - Rather die in your arms, than die lonesome.

Grattis till Per på födelsedagen!
Grattis till Joss på födelsedagen! 
Grattis till Tvillingkusinerna Malin och sandra på födelsedagen!
Grattis Lady gaga på födelsedagen!
Min kära mamma undrade vad jag gör med mina tjejer på dagarna... Ja. Vad gör jag...? 

tex. idag så började jag kl 06.30 Min Vm är som vanligt inte klar. (sånt gör mig lite galen ibland, att säga en tid till mig. men hon kommer inte iväg för en 30 min senare.... varför kunde hon bara inte säga 7 då?) 
Men iaf. Idag så vaknade L tidigare än vanlig, kl 7. Hon brukar vakna mellan 9-10. Men det var för att mamman var hemma och hon vaknade av det.
sen ville hon inte somna om, vilket hade varit bra eftersom hon har börjat med drop off klass på måndagar mellan 9-11.30. 
Och det är jättekul! Men ett väldans bök. För Z brukar inte heller vakna tidigare än 9.30. Så först brukar jag få väcka L, mata henne klä henne och sådär. Sen bära ner Z i barnvagnen och sen ge sig iväg till klassen. Väldigt jobbigt. För Z vaknar alltid och blir sur. Och hela dagen kan vara körd då. 
Så förra veckan looooovade min Vm dyrt och heligt att hon skulle vara hemma och ta samtal tills jag kom tillbaka från att släppt av L på klassen. Det tar typ 15 minuter. Men så blev det ju inte förståss. Men det blir ju lättare när pappan är hemma. 
Så iaf. Vi kommer tillbaka från att lämnat av L och äter frukost tillsammans.
Och sen sätter jag på TVn till Z (det är bara på måndagar hon får kolla på Tv sådär. Eftersom hon blir väckt. Och enligt mamman så är TV minst lika bra som sömn. ) 
Så då får hon kolla på två shower 30 min styck. Och sen gör vi iordning oss. Hämtar L. Börjar gå mot skolan. Jag försöker dra ut på det. Idag stannade vi vid lekplatsen på vägen. För jag hämtar L 11.30 på hennes klass och Z ska bli avsläppt på skolan kl 12.15 och det tar bara 15-20 minuter att gå dit. Onödigt att gå hem i mellan (var värre förra veckan då det ösregnade)
Men tar oss till skolan. Lämnar Z.
L sov redan på vägen till skolan nu. Annars brukar jag säga att det är nap time när vi är påväg hem. Och för hoppningsvis så somnar hon. Inte alltid. Jag bär upp henne. Håller tummarna att hon ska fortsätta sova. Sen kan hon sova olika länge... 
jag får väcka henne innan kl 15 om hon inte vaknat av sig själv. Gå och hämta Z. 
ibland har Z dansklass eller playdate efter skolan. Och då får man springa fram och tillbaka från det. 
annars går vi hem. En sväng förbi lekplatsen kanske. 
Äter lite mellanmål hemma. 
målar, leker bebis, badar dom, har danspartyn, leker monster, har teaparty, gör frisyrer, målar naglar, pysslar med något, spelar spel.
Jag försöker uppmuntra dom mycket att leka själva. Även om det är tråkigt för mig. Men när jag kom hit kunde dom knappt leka själva! Men dom är bättre på det nu.
Har ni något bra tips på pyssel eller lek man kan göra med dom?

Nehe, vad mer kan jag säga. Jag försöker bättra på mitt CV. Har inte förnyat det sen 2008... tydligen. Man behövde inte direkt något CV för au pair jobbet. Men fyllde i 100 andra lappar. Och till mina andra jobb har jag inte heller behövt något speciellt CV... Så nu sk jag förnya det. Och det känns som det blir så rörigt... Jag har ändå gjort en del saker som är värda att nämna. Men var drar man gränsen? 
danslärare, barngymnastik, trampolinbarn, cirkusbarn, cirkusskola, cirkusdirektör, skriver i tidning, olika kurser allt ifrån trampolin till ledarutbildning, hållt i kurser, anordnat läger, ungdomsträffar, personlig assistent, dansföreställninger, musikalprojekt, stadium sports camp, jobbat på parfymeri.... Ja. Det är en väldig röra! 
Och det mesta av dom sakerna har jag ju gjort för att det bara är kul! 
Men hur sjutton förklarar man tex alla frisksportsaker bra i ett CV? känns som ingen riktigt förstår sig på frisksport om man inte är med själv...? 
Men men, jag får fixa det. Har lite svårt för att inte få allt att bli som en historia med. Haha. Vi får väl se hur det blir.

Men nu sömn!





CarroH

TV minst lika bra som sömn...& du är säker på att hon inte skämtade???

2011-03-29 / 07:43:18
CarroH

http://sabinasmaskros.blogg.se/category/bilder-1.html

Om du går ner till inlägget "Helgen över" får du ett roligt (o för all del ganska ambitiöst...) tips...Kram!

2011-03-29 / 17:24:22
Nils

Det var en fin liten berättelse om din dag.

Suddig bild!

KRAM!

2011-03-30 / 16:43:19
URL: http://nilshammarang.blogg.se/
Karin

Så nu har du en uppdaterad och nöjd mamma!

Kan du använda något av pysslet jag skickade?

Om du får tag i garn kan du ju göra garnbollar med barnen. Varför inte göra nyckelpigor (bollar av röd cernitlera) som placeras på stenar ni plockat i lekparken. Bränner du dem på stenen formas de efter den och kan limmas fast. Måla prickar och ögon med färgpenna. Grön cernit lera kan bli löv. Gillar de/klarar de att rulla "korvar" av leran, kan de ringla som ormar på en sten. Måla mönster på dem.

Man kan dekorera toarullar med bilder från tidningar. Sätt först en pappersbotten som du viker upp runt rullen och fäster med tejp. Denna döljer ni sedan med bilder. "Burken" kan ni använda när ni leker "matematik". Ni lägger upp figurer ni gjort i lera t.ex. åtta stycken. Z blundar och du stoppar t.ex. två stycken i burken, sex är kvar på bordet. Hur många saknas?

Har ni lekt "Kims lek"? Placera ett antal föremål på golvet/bordet. Z blundar och du plockar bort något. Vilket/vilka föremål är borta?

Skattjakt: rita en docksäng. I docksängen ligger en ny ledtråd t.ex. en lapp med en potta osv. Slutligen når de skatten, något de gillar!

Vi hörs senare i veckan!

Tänk positivt och gläd dig åt de små, men ack så viktiga, goda/roliga stunderna i vardagen.

kram mamma

2011-03-30 / 19:57:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback