3 feb - I've traveled half the world to say, I belong to you.

Färdig jobbad efter lite mer än 12 timmar. Vilken härlig dag. . . 
Nä men dagen har varit okej. 
Jag började ca 8.30 och slutade nu innan 21. Har varit ett massa spring hit och dit för pappan vill ha hjälp med ärenden och sådär... Han vet verkligen hur man förstör rutinerna på en vanlig dag. Men det har gått bra ändå. Dagens höjdpunkt var när Sophie och Sandra kom med Nell. Så nell och Z kunde leka. 
Dom har aldrig träffats innan och Z var rätt så märklig... Skulle höras och göra galna saker. Typiskt beteende antar jag. Visa sig lite rolig liksom. Stackars Nell trodde nog Z var galen. Men dom hade kul i Bouncern. Och det hade Sandra och Sophie med :P

Okej, jag har gått runt och irriterat mig på några saker. Det första är att jag är avundsjuk på alla andra au pairer. Som är lediga sådär 3-5 timmar på dagen när deras barn är i skolan. Det är inte jag. Man för höra hur alla hinner träna, shoppa, fika, jobba extra och tjäna pengar... Ja ni vet. Det gör mig grön av avund. Jag vill också hinna med det där! 
Som idag. Jobbat i 12 timmar, slutar kl 21. Tro sjutton inte jag vill träna då? Det pallar man inte. Speciellt inte om man håller på och jobbar 10-12 timmar fem dagar i veckan. Men helgen då? Nä, då vill jag inte träna. Då vill jag träffa vänner. Slappna av... Förstår ni?

Det andra jag har irriterat mig över är att jag jobbar mycket. Och innan jag kom hit så sa dom att jag skulle få ut extra pengar eller extra ledig tid. Okej.... Pengar har jag som ju precis de flesta andra svenskar svårt att fråga efter.... Och hur skulle det funka? Och ledig tid? Det har jag inte märkt. Jag får ledigt när dom vill/inte behöver mig. Det skulle jag ju få ledigt ändå? Jag får ju inte välja själv. Om dom åker iväg så vill dom inte ha med mig. Och då blir jag ledig. Men om jag nu hade tagit pengar istället så hade jag ju ändå blivit ledig, för dom vill inte ha med mig....
Vad ska jag göra åt det här? Jag kan ju inte jobba som en liten slav och inte få något för det?
Det var en tjej som när hon jobba de över 10 timmar på en dag fick hon alltid en viss summa pengar. Whaaaaat? förstår ni vad rik jag hade varit?
Men på samma gång vill jag inte förstöra den "goda" stämningen vi har i huset...

Så det är det jag går sunt och är lite små irriterad över... Men men. 
Annars är det helg imorgon! :D Sköönt.


Är den här bilden på riktigt? Så himla söt!

godnatt!





CarroH

Jo, tyvärr. Det är så det är att vara au pair. Dvs du är deras lilla slav och du ska gärna göra sånt som inte är överenskommet sen tidigare utan att fråga efter ersättning. Jag menar såklart inte att detta finns nerskrivet nånstans men det är så det är. DET varierar tydligen inte mellan Europa & USA!! Så, bara att knipa käft & se glad ut....Planerar du lite kan du säkert klämma in träning på helgen också. Eller dra med dina kvinnor?? Och jag tror säkert du kan övervinna känslan av att inte orka träna efter arbetsdagen. Jag fattar såklart att du är trött men den fysiska energin finns där. Och du kommer må sjukt bra efteråt.

Nu ska jag packa, vi ska köra mot Norrland om några timmar.

Puss&Kram!

2011-02-04 / 06:42:40
Madeleine

Men du visste väl innan du kom till familjen att du inte hade nån ledig tid på dagarna? Du är välkommen när du vill till mitt gym, vi har öppet på helgerna! :) puss!

2011-02-04 / 16:50:32
URL: http://madeleineinnewyork.blogg.se/
Karin

Vilket dilemma! Jag förstår precis hur du tänker. Jag tänker i samma banor själv. Hur skulle det funka om du sa att du vill träna två gånger i veckan, när pappan är hemma (...så ser dom att du har förståelse för situationen då han är borta. Kanske kan du få det på förmiddagen, då han ändå inte ringer på dig förrän senare. Det kan ju dessutom vara skönt att träna då. Om de skulle bli försenade från jobb o.dyl. är ju risken att träningstiden brinner inne på kväll/eftermiddag större. Du får ta upp det när mamman är på gott humör och känner sig "tacksam" för en lång arbetsdag/vecka.

kram från mamma

2011-02-05 / 18:12:10
Anonym

Mitt tips är att du faktiskt vågar fråga din värdfamilj. Säg nåt i stil med att du undrar hur de tänker om de de extra cash eller extra time off som de pratade om innan du kom.

Annars är ett het tips att hitta andra au-pairer med barn i liknande ålder så ni kan hänga tillsammans! Då går tiden mycket fortare och då får träffa dina kompisar även på vardagarna :)

Lycka till!

2011-02-06 / 20:06:57
Nils

Du får fråga dem helt enkelt. De kan ju inte slänga ut dig. Fin bild du hittade.

KRAM!

2011-02-09 / 17:38:12
URL: http://nilshammarang.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback