30 nov - Take a bow

Ibland så känns det som jag har inget att berätta, men ändå så känns det som jag har massa jag  vill säga!

Mamma! Ja jag har fått ditt kort fick det i helgen. TACK! 
Mormor och Morfar, TACK ni med. Jag fick erat kort idag. Eller jag läste det idag. Här tömmer vi inte brevlådan varje dag.
Det var skönt att få lite handskriven kärlek. Så tack. Skönt att veta att adressen funkar med.

Idag så har det varit en seg dag. Alla vaknade på fel sida och det var tungt... Jag sov så dåligt inatt med. Så jag var för trött för att ha tålamod.
Dagen börjar med att min yngsta biter mig! VA!? Z berättar att L hade gjort det på henne igår och då springer L fram och biter mig. Jag blir skitarg och tar upp henne. Sätter henne på hennes säng och går ut. Stänger dörren med gör jag.
ungen tror alltså att det här är kul. Varje gång hon gör något fel och jag säger till henne så skrattar hon. VAD SKA JAG GÖRA ÅT DET?  Snälla. någon som har tips? Hon tycker väl att uppmärksamheten är rolig eller något. Men jag är allvarlig och säger 
"L, you are very naughty right now. It's not funny, I'm not laughing." och sånt där. Hon fattar inte det med förlåt heller. Jag får panik. Hon bryr sig liksom inte.
Man hon blev väldigt ledsen och sa förlåt och pussade och kramade mig efter hon bitit mig. 
Så det är riktigt svårt.... Hur löser man det liksom? 

På tal om post så fick jag för ungefär en vecka sen hem världens bästa sjal. Som snart har rest jorden runt.
Så nu efter lite mer än en vecka så ska den åka tillbaka hem till Sverige till Isabelle. Den började hos Joss i Japan och sen Kajsa på Nya Zeeland och nu jag. Får se hur många varv den hinner med. 
Jag lade till en liten personlig touch på den och det har dom andra tjejerna med gjort. 
På något sett så känns det skönt att sjalen ska hem till Sverige nu, den får representera lite av min hemlängtan och framför allt saknad. 

Annars då? Hur är läget med alla er? 

Jag kollade på den stora Julgranständningen på tv som dom har i NYC. Och det såg så mysigt ut och jag önskade jag hade haft tid för att ta mig in dit. Men det hade jag inte... :( Jag får gå och kolla på den till helgen.
1 dec imorgon. Helt sjukt! Redan? Ingen snö än så länge, men hörde ett ryckte om snöblandat till nästa vecka. Tror ni att det är något att se fram emot?

Jag och den absolut bästa sjalen! Som snart åkt ett varv runt jorden. Inte alla sjalar som gjort det?
Kortet från mamma.



Veckans höjdpunkt: GLEE <3








Markus

Nu har ju jag iofs aldrig uppfostrat ett eget barn. Men vad jag lärde mig av att jobba på dagis är att ett sjukt bra knep faktiskt är "jag är inte arg utan besviken-tricket" som alla föräldrar har kört minst en gång på sina barn. Det tar så mycket mer. Istället för att visa att du är arg (vilket hon tydligen tycker är kul) så förklara istället bara lugnt att du är arg och besviken och gå därifrån. Liksom lämna henne (typ som du gjorde). Sen när hon vill att du kommer tillbaka för att leka eller nåt så säg att du du inte vill leka med henne om hon ska vara så elak. Hon är ju rätt liten men jag tror att det kan funka.

Häftigt med sjalen förresten. Sjukt skön idé.

Nä, nu måste jag till jobbet och jobba tills jag är 65 igen. Ha det bra!

2010-12-01 / 06:51:50
CarroH

Uppmuntra bra beteende. Inga bit på en hel dag -gör något som hon älskar. Bit = konsekvensen blir att hon inte får göra det roliga. Håll fast vid konsekvensen. That's my advice.

2010-12-01 / 12:00:28
Isabelle

Här är det mycket snö och det är jätte kallt! :P

2010-12-01 / 13:10:40
Nils

Här är det svinkallt och hur mycket snö som helst, men det betyder bara en sak. Snart JULAFTON! Jag tycker de andras tipps är jättebra så ta åt dig. Kul att kortet kom fram.

Ha det så bra!

Kram!

2010-12-01 / 16:08:56
URL: http://nilshammarang.blogg.se/
Karin

Bra att korten gick fram!

Många idéer om barnuppfostran från olika håll. fundera och välj med hjärtat.

Hon är så liten och testar sina gränser. Z är väl ingen fantastisk förebild precis. Hon är alltså inte arg, när hon bits?! Om hon inte är arg: Var lugn, bestämd och säg "Nej, det gör ont." Ge henne alternativ som kan få henne att känna sig uppmärksammad t.ex. ett skutt med indiantjut... vad som helst som inte gör ont. Jag tyckte du löste det bra. Se bara upp så att hon inte känner sig sviken och övergiven, som när man går och lämnar henne. Hon förstår ju inte så mycket och hon behöver dig/din värme och omtänksamhet. Ge värme - få värme!

kram på dig själv! mamma

2010-12-01 / 22:41:21
anna

säg att det inte var kul och gå sedan där i från och ignorera henne någon minut eller ge henne en time out, alltså sätt henne på en stol eller en bestämd plats som ska vara lite avskilt och det ska inte finnas något "kul" där. då får hon ta ex 3 min time out och sitta där på stolen, går hon där i från börjar tiden om. ta liite tid eftersom hon är liten. kanske verkar elakt men brukar funka. var bestämd och gör det på en gång när hon biter dig. uppmuntra när hon gör nått bra eller roligt istället. ;)

2010-12-02 / 14:18:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback